تفاوت بازاریابی، فروش، تبلیغات و برند سازی در صنعت ساختمان و معماری

به‌عنوان فعال حوزه صنعت ساختمان و معماری چقدر نسبت به بازاریابی، تبلیغات و برند سازی و فروش این حوزه شناخت دارید؟ فکر می‌کنید شناخت از این موضوعات و کسب آگاهی بیشتر چقدر به رونق کسب‌وکار شما و فروش بهتر و بیشتر کمک می‌کند؟ در این مقاله سعی کردیم تا با زبان خیلی ساده و نه اصطلاحات و پرزنت خیلی پیچیده، جواب سؤالات را بیان کنیم. اگر حوصله دارید چند دقیقه وقت می‌گذاریم را مقاله را باهم مرور می‌کنیم.

این مقاله به چه کسانی کمک می‌کند(چه کسانی بخوانند)؟

مخاطب این مقاله طیف وسیعی از فعالان حوزه ساختمان و معماری را شامل می‌شود و فرقی نمی‌کند که شما فعال حرفه‌ای، نیمه‌حرفه‌ای یا حتی غیرحرفه‌ای این حوزه باشید. اگر نقش مدیریتی در این حوزه ایفا می‌کنید، واردکننده و صادرکننده محصولات مرتبط با حوزه ساختمان هستید یا اینکه تحت قالب برندی فعال و غیرفعال یا حتی بدون برند خاص، محصولات و خدمات حوزه صنعت ساختمانی را ارائه می‌کنید، مطمئن باشید که بعد از خواندن این مقاله، زاویه دید جدیدی نسبت به مقوله بازاریابی، تبلیغات و برند سازی و فروش پیش روی شما قرار می‌گیرد.

 

چرا باید این مقاله را بخوانیم؟

قطعاً قبل از اینکه ما بگوییم، خود شما هم قبول دارید که افزایش سهم بازار و ارتقا جایگاه برند محصول و خدماتی که در حوزه ساختمان ارائه می‌کنیم با شیوه‌های سنتی و بدون برنامه و استراتژی هدفمند امکان‌پذیر نیست و کسب آگاهی، شناخت و روش استفاده از شیوه‌های نوین بازاریابی و فروش نقش بسزایی در پیشرفت و گسترش کسب‌وکار دارد. البته نباید این نکته را فراموش کنیم که اولین اصل مهم شناخت درست از ریشه و اصل بازاریابی، فروش و برند سازی کسب‌وکارهای ساختمانی و معماری و تشریح ساده تفاوت‌هایی بنیادی و ظریف میان آن‌هاست و اگر می‌خواهید بدون شناخت، برنامه‌ریزی و استراتژی فروش و برند سازی را در پیش بگیرید، توصیه می‌کنیم که همان روش‌های سنتی فروش را ادامه بدهید!

گام اول که به شما توصیه می‌کنیم

بد نیست این موضوع مهم را باهم مرور کنیم که در چه عصری از کسب‌وکار مربوط به صنعت ساختمان قرار داریم و باید چه‌کار کنیم؟ برای شناخت بهتر و بیشتر و البته ملموس‌تر چهار عصر تولید، فروش، بازاریابی و ارتباطات، به‌صورت اجمالی تک‌تک آن‌ها را باهم مرور می‌کنیم.

عصر تولید

عصر تولید، اولین گام در عصر کسب‌وکار محسوب می‌شد که پیچیدگی خاصی نداشت و بیشتر به اصل مهم و بنیادی عرضه و تقاضا تکیه می‌زد. در این عصر، تولیدکننده‌هایی که تعدادشان انگشت‌شمار بود و به‌هیچ‌وجه سایه رقیب جدی را در حوزه کسب‌وکارشان احساس نمی‌کردند، بدون در نظر گرفتن سازوکاری خاص، محصول خود را به فروش می‌رساندند. شاید به جرات بتوان گفت که در این عصر مشتری نیاز بیشتری به جلب رضایت فروشنده و تأمین محصول موردنیاز خودش داشت!

عصر فروش

افزایش تعداد تولیدکننده‌ها، این پیامد را به دنبال داشت که مشتری برای انتخاب محصول موردنظرش، گزینه‌های متعددی را پیش رو داشته باشد و طبیعی بود که شانس فروش محصول در این عصر کمتر شود. در این عصر بود که تبلیغات محصول تولیدی اهمیت بیشتری پیدا کرد و ابزارهای تبلیغاتی، به‌صورت کاملاً جدی‌تری ظهور پیدا کردند. دراین‌بین واسطه‌های فروش یا همان فروشنده‌های حرفه‌ای، نقش پررنگی در کسب‌وکارهای مختلف پیدا کردند و توانستند خودشان را به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم برای پیش برد اهداف فروش به بازار معرفی کنند.

عصر بازاریابی

شاید به جرات می‌توان گفت که عصر بازاریابی، انقلاب جدیدی در بحث فروش محصول به وجود آورد و نگاه تولیدکننده به کسب‌وکار را کاملاً تغییر داد. با توجه به تعدد تولیدکننده‌های مشابه و اشباع بازار، حتی فروشنده‌های حرفه‌ای و ابزارهای تبلیغاتی هم اثرگذاری خودشان را ازدست‌داده بودند و آمار فروش، شیب کاملاً منفی و نزولی پیداکرده بود. تا جایی که “ورشکستگی” روی بسیاری از تولیدی‌های و ارائه‌کنندگان خدمات سایه انداخته بود. برای خروج از این شبه بحران فروش، لازم بود تا نیازهای بازار و مشتری رصد و شناسایی و محصولی هدفمند برای جامعه هدف مشخص تولید شود. اگرچه اهمیت بازاریابی در این عصر نمود پیدا کرد اما متأسفانه در همین دوره شاهد اشتباهی بزرگ در حوزه کسب‌وکار بودیم که هرگز نتوانست مرز بازاریاب و فروشنده را به‌درستی تشخیص دهد!

عصر ارتباطات

عصر چهارم که به‌نوعی تکمیل‌کننده سه عصر گذشته کسب‌وکار بود، فراتر از بحث تولید و فروش محصول گام برداشت و به موضوعاتی چون حفظ و نگهداشت مشتری، خدمات پس از فروش، وفادار سازی مشتریان و هر آنچه به جلب رضایت و اعتماد مشتری مربوط می‌شد، اهمیت بخشید. در عصر ارتباطات، خدمات ارتباطی مهم و ارزشمندی چون باشگاه مشتریان و خدمات پس از فروش شکل گرفت که نقش بسزایی در انتخاب محصول از سوی مشتری داشت.

پس برندینگ کجاست؟

شاید برای شما هم این سؤال پیش‌آمده باشد که در بررسی چهار عصر کسب‌وکار، حتی کوچک‌ترین اشاره‌ای به بحث برندینگ نشد و اصلاً برندینگ چه مفهوم و معنایی دارد و در کدام عصر کسب‌وکار باید ظهور کند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که برندینگ، برند آفرینی یا برند سازی، از همان عصر اول و ابتدایی تولید به‌صورت مستتر و نه با آب‌وتاب امروزی وجود داشته و در عصرهای بعدی، شکل جدی‌تر و مدرن‌تری به خودش گرفته است. خیلی‌ها برندینگ را مربوط به عصر بازاریابی و درواقع آن را بازاریابی پیشرفته می‌دانند. واقعیت هم این است که برند سازی به‌عنوان مفهومی عمیق و پیچیده از دوران اولیه علم کسب‌وکار و حتی پیش از آن وجود داشته، اما اهمیت بخشیدن و تحلیل آن به شیوه‌ی علمی و اصولی در عصر بازاریابی نمود پیداکرده است.

حس یک نگاه

تیم متخصص و باتجربه حس یک نگاه در حوزه‌ی برند سازی، بازاریابی و راهکارهای فروش برای برندهای حاضر در صنعت ساختمان و معماری، در کنار شماست تا با ارائه مقالات با محتوای غنی که بر اساس دانش، تخصص و تجربه فعالان این حوزه گردآوری‌شده را به‌صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار بدهد تا شما با صرف  کمترین هزینه و وقت، نیازهای مربوط به حوزه کسب‌وکار ساختمان و معماری را با زبان ساده و ملموس در اختیار داشته باشید. در راستای ارج نهادن به تخصص و تجربه خانواده حس یک نگاه (شامل تیم دفتر مرکزی، شرکای تجاری و تمامی برندهایی که به طرق مختلف با یکدیگر کارکرده و می‌کنیم و به‌عنوان عضو مهمی از این خانواده، به آن‌ها متعهدیم) از ارائه‌ی جزئیات و راهکارهای اختصاصی و یا استراتژی‌های بکار گرفته‌شده برای برندهایی که لذت همکاری با آن‌ها را داشته، خودداری می‌کنیم. درهرصورت امیدواریم شما را در قله‌ی موفقیت برندتان ملاقات کنیم، چه با ما و چه بی ما.

بازنشر مقاله در شبکه های اجتماعی